Стажування аспіранта кафедри прикладної екології Гусєвої Катерини Дмитрівни у Коменіуському Університеті (м. Братислава, Словацька Республіка) та Центральноєвропейського Університету (м. Будапешт, Республіка Угорщина) з 22.06.2011 по 11.07.2011
З 23 по 25 червня 2011 р. в Братиславі проводився семінар за участю представників ВНЗ, що є партнерами проекту TEMPUS «Система управління для навчальних програм, пов’язаних із вивченням навколишнього середовища».
Протягом засідань були вислухані доповіді Катаріни Павлічкової, Вероніки Хоботової, Віктара Кіреєва, Вероніки Гаубе, Яни Дуркосової, Яни Рижичкової та Марії Козової про впровадження проекту TEMPUS та його основні завдання. Усі доповіді були змістовні, інформативні, доступні та мали високий ступінь взаємодії з аудиторією. В обговоренні взяли участь представники білоруських, українських, російських університетів, а також Коменіуського та Центральноєвропейського університетів. Ціла низка питань викликала жваву дискусію. Були намічені основні напрямки подальшої роботи семінару та тренінгу для аспірантів і викладачів та окреслені завдання, які стоять перед учасниками проекту.
Крім того, 25 червня всі учасники відвідали Національний заповідник «Девінська Кобила», що частково займає територію Братислави та прилягає до кордону з Австрією. Ознайомилися з екосистемою лісу на схилах Малих Карпат та гирла р. Морава, а також відвідали руїни сереньовічної фортеці, яка знаходиться на території заповідника.
З 27 червня по 10 липня 2011 р. проводився інтенсивний тренінг для молодих вчених на базі Центральноєвропейського університету. Результатом тренінгу було складання пропозицій щодо наукових статей 10-ма різними групами учасників та підготовка попереднього варіанту статей для подальшої роботи над ними та можливої публікації в міжнародних наукових виданнях.
5 липня для учасників школи була організована автобусна екскурсія до озера Балатон із поїздкою по озеру на човні. На базі Координаційного агенства з розвитку озера Балатон у м. Шиофок був проведений семінар, на якому обговорювалися проблеми адаптації та механізми регулювання, застосовані відносно озера. Під час відвідання Інституту лімнології Угорської академії наук в м. Тихань співробітниками Інституту була прочитана лекція про екологічний стан озера.
Всі учасники школи проводили презентації попередніх варіантів наукових статей своєї групи. Всього було представлено для обговорення 8 проектів наукових статей:
– What are the differences in framings of risks regarding nuclear energy in the period following Fukushima in print media in different countries?
– Performance of the concept of Participatory Development (PD) in theory and local climate change adaptation practice
– Comparative analysis of information related to ecotourism from webpages in five countries
– Overcoming problems in the adaptation management of Ramsar sites: Comparative analysis for Japan and Russia
– Impact assessment of renewable resources on social benefits in rural communities in Belarus and Palestine
– Is Feed in Tariff Models Effective Enough to Encourage Investment in Renewable Energy Sources?
– Structural Analysis as a tool for evaluating Adaptive Capacity: the cases of the Coastal Systems in Transitional economies
– An Appraisal of a National Climate Adaptation Strategy: the Case of the Czech Republic.
Участь аспірантки кафедри агрометеорології та агрометпрогнозів Л.В. Флорі у Літній школі “Управління глобальними змінами навколишнього середовища” на базі Псковського державного педагогічного університету, 2-16 серпня 2011
Короткий огляд досліджень, які проводяться учасниками. Лекції на теми: «Управління та глобальні зміни навколишнього середовища», «Принципи ландшафтної екології в природоохоронній практиці», «Болонський процес: історія, досвід і проблеми», «Екологічна спадщина колишнього СРСР. Чому це важливо сьогодні?», «Система управління землею – введення», «Збільшення потенціалу у сфері вищої екологічної освіти в СРСР.», «Катастрофи у природі і суспільстві», «Часи СРСР і після: екологічна спадщина», «Транскордонні проблеми в управлінні водними ресурсами», «Багатокритеріальне прийняття рішень та планування управлінні водними ресурсами», «Економічна оцінка проекту водних ресурсів», «Складність оцінки та радикальність міжнародної екологічної політики», «Громадяни журі», «Вразливість, адаптація, побудова сценаріїв і оцінки». Індивідуальна робота: Робота в групах над розробкою навчального курсу для студентів вузів.
8 серпня: Екскурсія до с. Ізборськ, Печорського району Псковської області. Переїзд на озеро Чудське. Зміст екскурсії: с. Ізборськ – знамените своїм стародавнім походженням. На території села збереглася фортеця, яка відстояла західні рубежі Росії в багатовікових боях. В ході екскурсії були відвідані пам’ятки с. Ізборськ, а саме: ізборська фортеця, Нікольський собор, Церква Сергія Радонезького, Церква Різдва Богородиці, Труворове городище, Словенські ключі.
14 серпня: Екскурсія на катері по р. Велика (м. Псков). Зміст екскурсії: Псков – одне з найдавніших міст Русі – обласний центр в європейській частині Росії, розташований на берегах річки Велика. Місто відоме своїми архітектурними пам’ятками, а саме: Псковський кремль, велика кількість архітектурної спадщини – храми, дзвіниці, каплиці, стародавні цивільні будівлі та пам’ятники.
15 серпня: Виступ груп учасників з презентаціями змісту навчального курсу для студентів вузів.
Участь аспірантки Л.В. Флорі в період 08.11.2011-13.11.2011 у міжнародному тренінгу для молодих викладачів і дослідників «Nuclear Governance: Choices and Non-Choices» в Міжнародному державному екологічному університеті ім. А.Д. Сахарова, м.Мінськ, Республіка Білорусь
Захід був присвячений 25-й річниці Аварії на ЧАЕС і передбачав дискусії щодо питань управління під час ядерних катастроф, а також технологічних і соціальних аспектів атомної енергетики, поводження з радіоактивними відходами та шляхів відновлення земель, забруднених радіонуклідами.
Із доповідями та лекціями виступили проф. Катаріна Павлічкова із Коменіуського університету в Братиславі (Словаччина), проф. Йозеф Мосієй із Варшавського університету природничих наук (Польща), Антон Шкаруба із Центральноєвропейського університету (Угорщина), проф. Маттайс Хісшемюллер із Вільного університету Амстердаму (Нідерланди), проф. Ф.В. Стольберг із Харківської національної академії міського господарства (Україна), а також запрошені експерти проф. Рубен Мнацаканян (ЦЄУ, Угорщина) та Рубен Зондерван (Університет Лунд, Швеція).
В ході тренінгу групи дослідників готували презентації навчальних планів та програм за визначеною на попередній школі-тренінгу тематикою, які представляли керівники груп. Нашою тематичною групою було розроблено зміст навчальної програми “Land Use Governance”, пов’язаної із вивченням навколишнього середовища. Керівник групи, Анна Скриган, представила підготовлену групою презентацію цієї програми, що отримала позитивні відгуки викладачів та учасників школи.
Участь аспірантки В.В. Сініциної у Міжнародній школі за темою «Управління атомною енергією в мінливому світі» за програмою ReSET
20-28 квітня 2012 р. аспірантка кафедри агрометеорології та агрометпрогнозів Вікторія Сініцина взяла участь у Міжнародній школі за темою «Управління атомною енергією в мінливому світі» за програмою ReSET, а також у семінарі з проблем, що стосуються розробки робочих навчальних програм у рамках проекту TEMPUS EnGo, який проходив на базі Національного технічного університету “Київський політехнічний інститут”, Україна.
Участь аспірантки К.Д. Гусєвої у ювілейних заходах, присвячених 20-річчю заснування Міжнародного державного екологічного університету ім. А.Д. Сахарова, м. Мінськ, Республіка Білорусь, в період 17.05.12-19.05.12
17 травня було взято участь у роботі Круглого столу з питань екологічної освіти в рамках проекту 511390-TEMPUS-1-2010-1-SK-TEMPUS-JPCR. Під час роботи Круглого столу було проведено організаційну нараду Міжнародної наглядової ради університету та дискусію за тематикою «Актуальні проблеми підготовки та працевлаштування фахівців в галузі екологічного управління». Були заслухані доповіді проф. Йозефа Мойсія з Варшавського університету природничих наук (Польща), проф. Борівоя Крстіка з Університету Нові Сад (Сербія), проф. Г. Марцинкевича та проф. М. Калініна з Громадської організації «Екопроект» (Білорусь), д-ра Антона Шкаруби з Центральноєвропейського університету (Угорщина).
18 травня асп. К.Д. Гусєва виступила із доповіддю на тему: «Роль ландшафтных условий в формировании качества урбоэкосистемы Одесской агломерации» на 12-й Міжнародній конференції “Сахаровські читання 2012 року”: Екологічні проблеми XXI століття” та була відзначена сертифікатом.
Стажування аспіранта кафедри агрометеорології та агрометпрогнозів В.В. Сініциної на Літній школі в рамках проекту EnGo «Адаптивне мислення та управління в антропосфері» на базі Цетральноевропейського університету, м. Будапешт, Угорщина, 24 червня – 7 липня 2012 р.
Метою літньої школи є об’єднання праць молодих вчених та практиків з різних академічних та професійних структур, пов’язаних з вивченням та впливом на екосистемну уразливість. Це дає можливість учасникам котрі працюють над питаннями адаптивності та уразливості екосистем зустрітися та провести обговорення різноманітних академічних питань з провідними вченими і практиками та один з одним. Коло питань включає в себе комплексний моніторинг і оцінку вразливостей, аналіз стійкості та адаптивні політики в області розвитку та управління антропосфери, інституційні аспекти адаптації екосистем. Курс дає практичні навички по виявленню проблем адаптації екосистем та використання концепції, інструментів та підходів адаптивної політики.
Програма заходу
24-27 червня: Вступні лекції курсу та основи адаптації та уразливості екосистем.
28-29 червня: Екскурсія до метеорологічної станції та дослідницького інституту, виявлення проблем озера Балатон.
30 червня: Теоретичні основи написання наукових статей та практичні завдання.
2-3 липня: Проведення лекції та практичних занять стосовно проблеми адаптивності в землекористуванні та адаптивного управління, визначення просторових обмежень та історичних перспектив.
4 липня: Практичні заняття по написанню наукових статей.
5 липня: Самостійна робота в групах по написанню наукових статей та консультації з викладацьким складом.
6 липня: Представлення презентацій результатів тематичного дослідження та ідей для написання наукових статей, обговорення отриманих результатів.
7 липня: Самостійна робота над написанням статті, індивідуальні консультації з викладачами.
Отримані результати. Отримані практичні навички виявлення проблем адаптації та управління екосистем, а також навички написання наукових статей міжнародного рівня.
Участь аспірантки В.В. Сініциної у Міжнародній школі за темою «Управління глобальними змінами навколишнього середовища» за програмою ReSET
21 липня по 5 серпня 2012 р. аспірантка кафедри агрометеорології та агрометпрогнозів Вікторія Сініцина взяла участь у семінарі з проблем, що стосуються розвитку академічних навчальних програм у рамках проекту TEMPUS EnGo, а також у Міжнародній школі за темою «Управління глобальними змінами навколишнього середовища» за програмою ReSET, які було організовано на базі Інституту екології Карпат Національної академії наук України.
Участь аспіранта кафедри агрометеорології та агрометпрогнозів В.В. Сініциної в Осінній школі в рамках проекту ReSET з дисципліни «Управління землекористуванням» на базі Білоруського державного технологічного університету та Міжнародного екологічного університету ім. Сахарова, м. Мінськ, Республіка Білорусь, 23 жовтня – 1 листопада 2012 р.
Основною метою є проведення лекційних та практичних занять з курсу «Управління природокористуванням» для магістрантів Білоруського державного технологічного університету та Міжнародного екологічного університету ім. Сахарова у м. Мінськ, Республіка Білорусь. Цей курс присвячений висвітленню та відповіді на соціальні, політичні та екологічні проблеми землекористування шляхом впровадження управління навколишнім середовищем, застосуванням концепцій, інструментів і методів планування землекористування, політичних механізмів в різних масштабах, діагностики та профілактики конфліктів землекористування, адаптивного управління земельними ресурсами. Особливий акцент зроблено на науково-дослідницькі навички, в тому числі соціологічні дослідження, застосування цільового підходу, управління проектами та розробку науково-дослідницьких та соціологічних звітів.
Отримані результати. Магістрантами отримані навички застосування цільового дослідження на прикладі проблем землекористування у м. Мінськ, та написання науково-дослідницьких робіт у контексті застосування цільового підходу.
Участь аспіранта кафедри агрометеорології та агрометпрогнозів Блищик Дар’ї Валеріївни у Весняній школі ReSET ‘Governance of Global Environmental Change: From planning and discussing to researching and teaching’, на базі Білорусько-Російського університету, м. Могильов, Республіка Білорусь, терміном з 4 по 13 травня 2013 року
Мета – розробка науково-методичних матеріалів нового курсу для студентів з управління глобальним змінам навколишнього середовища.
Протягом весняної школи було прослухано ряд лекцій та зроблено практичних занять з методології та застосування адаптивного управління, проведення опитувань зацікавлених сторін та аналіз проведеної роботи, управління проектам, їх аналіз та оцінка.
Також всіма учасниками проекту було викладено у вигляді доповідей за попередні 2 роки результати проведеної роботи з розробки соціологічних досліджень, що були проведені у м. Пскові, м. Ворохта та м. Одеса. Було обговорено ряд питань щодо розробки підручника на момент закінчення проекту, його структуру, основні ідеї, перелік соціологічних досліджень, тощо. Була проведена екскурсія до м. Бихов та Буйничське поле у зв’язку зі святом Перемоги.
Проведена робота з розробки нового курсу та планування нових соціологічних досліджень та опитувань, що буде проводитися в Красноярську, Росія. Представлено ряд презентацій та доповідей на тему розробки нового курсу.
Стажування аспіранта кафедри агрометеорології та агрометпрогнозів Д.В. Блищик на Літній школі ‘Adaptation and Adaptive Governance of Ecosystems’ на базі Коменіуського університету, м. Братислава, Словацька Республіка та Центральноєвропейського Університету, м. Будапешт, Угорщина, з 21 червня по 7 липня 2013 року
Обговорення питань, пов’язаних з дослідженнями в адаптації до змін навколишнього середовища з провідними дослідниками і практиками. Коло питань, що виносилися на обговорення включали в себе комплексний моніторинг та оцінку вразливості міських систем та навколишнього середовища, аналізу стійкості, адаптивний розвиток політики та управління, інституційні аспекти адаптації міських систем до змін клімату в Європі на прикладі різноманітних соціологічних та тематичних досліджень. Викладачами було проведено ряд практичних занять, на основі тих теоретичних концепцій, інструментів, методів та прикладів, що були викладені у вигляді лекцій на протязі всієї літньої школи.
В першій секції літньої школи було проведена екскурсія по старій частині м. Братислава, як приклад розробки інфраструктури в містах, адаптованої до умов навколишнього середовища. В другій секції школи, що відбувалася в Будапешті, була про проведена екскурсія до м. Сентендре.
Наприкінці курсу Д.В. Блищик разом з двома іншими учасниками школи було зроблено доповідь та презентацію на тему «Environmental conflicts in protected areas» на прикладі Шацького національного природного парку, Україна та Wadi el Gemal природного парку, Єгипет. Написано ессе для викладення на сайті Центральноєвропейського університету.
Участь аспіранта кафедри агрометеорології та агрометпрогнозів Д.В. Блищик у літній школі та семінарі «Scale in Earth Governance: Lоcal Case Studies and Global Sustainability» на базі Сибірського Федерального університету, м. Красноярськ, Росія, у термін з 13 по 30 липня 2013 року
Програма літньої школи включала ряд лекцій, вивчення наукових методологій, презентації проектів по кейс-методам. У період польового досліду була організована поїздка до природного парку Ергакі та природного заповідника Стовби. Була організована зустріч з місцевими органами влади у сфері природоохоронних територій. Після завершення польового досліду зроблено аналіз та обробку отриманих результатів дослідження, проведено ряд консультацій з лекторами.
За результатами роботи аспіраенткою Д.В. Блищик було зроблено презентацію «Human-wildlife conflicts in protected areas of Krasnoyarsk kray», що включала в себе обґрунтування обраної проблеми для даної території дослідною групою, основні цілі, задачі та очікувані результати. Після проведення польового дослідження, обробки та аналізу отриманих даних було зроблено фінальну презентацію отриманих результатів дослідження.
Після закінчення літньої школи всією дослідницькою групою було написано науково-дослідний звіт по кейс-стаді на тему «Human-wildlife conflicts in protected areas of Krasnoyarsk kray».